Cerambycoidea Forum
Cerambycoidea Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Cerambycidae Cerambycinae
 Callichromatini
 Costa Rica, Callichroma batesi

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

   Insert an Image File

   

T O P I C    R E V I E W
Pierre Posted - 05/03/2016 : 12:39:27

110 KB

I have 3 identical specimen from the same place: Alajuela Province (Pacific slope), Tarcoles river, near Carmara.
This one measures 33 mm.
Not many Callichroma items are reported from Costa Rica and my guess is that this one is C. batesi Gahan, 1894.
Can you confirm?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pierre Posted - 07/03/2016 : 21:47:45
Thank you Dan for your statement.
Costa Rica Callichroma are something I do not often see here, and this one is virtually the first from this area I have in my collection.
The photos on Larry's website show specimen with a large range of colour variations especially on legs. Other south american Callichroma (Brasil, Guyanas, Colombia) seem to be more stable - but I may be wrong...
dryobius Posted - 07/03/2016 : 15:55:03
I think it is C. batesi.
There is a photograph on Larry's website of a specimen from my collection with black hind legs that was identified by Ed Giesbert. The leg colors may vary. I don't see any other species that this species cold be, do you? Costa Rica has been heavily collected so chances of a new Callichromatini there are small.
Capitaine Posted - 06/03/2016 : 15:07:57
Oui personnellement, je pense qu'au niveau de la coloration en général il se trouve des variations liées au polyallélisme qui induit des mutations plus ou moins importantes d'un caractéres, celui-ci ne représentant pas la majorité des specimens (les caractéres "sauvages" étant normalement dominants et les caractéres "mutés" recessifs).
Xavier Posted - 06/03/2016 : 11:49:21
Pensez à signaler les erreurs à Larry ; il fait les modifications.
Pierre Posted - 06/03/2016 : 11:06:26
o.k. Claude, on part des mêmes sources. - Oui, je suis aussi de l'avis que parmi les photos qui s'ouvrent sur le site de Larry, il doit y avoir des confusions. Voilà une des principales raisons pourquoi je demande l'avis des collègues.
Il y a par exemple la question de la coloration des fémurs postérieurs: ceux-ci sont rouges dans leur moitié basale sur mes 3 spécimens, alors que le dessin original montre une bête à fémurs noirs. Simple variation? Ou caractère distinctif séparant des espèces proches, comme c'est par exemple le cas pour Mionochroma?

I would be interested in having some news from our new world friends ... !
Capitaine Posted - 06/03/2016 : 10:22:17
Oui sur le site de Larry (je ne pense pas qu'il puisse y avoir erreur sur plusieurs photos !), et sur celle-ci (qui semble être le dessin original de Gahan):
http://america.pink/callichroma-batesi_829629.html
Pierre Posted - 05/03/2016 : 16:47:22
Tu te bases sur quelle source? Je demande parce que je n'ai rien sur la faune d'Amérique Centrale, juste les photos du Site de Larry Bezark.
Capitaine Posted - 05/03/2016 : 16:06:52
Pour moi la bande suturale des elytres, le pronotum et l'apex du scape correspondent.

Cerambycoidea Forum © 2000-08 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.07