Cerambycoidea Forum
Cerambycoidea Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Cerambycidae Lamiinae
 Desmiphorini
 Gabon: Diadelioides strandi ?
 New Topic  Reply to Topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
| More
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jplami
Member Rosalia

France
656 Posts

Posted - 12/11/2020 :  19:49:02  Show Profile  Email Poster  Visit jplami's Homepage  Reply with Quote

31.99 KB

6mm male from Ivindo NP, Ipassa

Lamiaires du MondeLamiines of the WorldCerambycidae Lamiinae

Edited by - Xavier on 22/11/2020 09:45:33

jplami
Member Rosalia

France
656 Posts

Posted - 12/11/2020 :  19:50:19  Show Profile  Email Poster  Visit jplami's Homepage  Reply with Quote
I determined it Diadelioides minor Breuning, 1940 -to confirm-

Go to Top of Page

jplami
Member Rosalia

France
656 Posts

Posted - 12/11/2020 :  20:50:51  Show Profile  Email Poster  Visit jplami's Homepage  Reply with Quote
I determined it Diadelioides minor in using key of Breuning, 1959 (implemented there) because (with 1st couplet, 2nd alternative) antennomere III is much longer than V.

I collected from same place (2 days after) another specimen of this genus (8mm female).

35.07 KB

At first, I tought they are couple of same species.

But I determinated this last one with key of Breuning, 1959 as Diadelioides similis Breuning, 1940 because (with 1st couplet, 1st alternative) antennomere III is almost as long as V.

Therefore,
1- maybe these specimens really belong to 2 distinct species;
2- if it is the same species then: Breuning's key is not suitable as the 1st couplet is ambiguous in this case; and probably, minor and similis are synonymous.

Edited by - jplami on 12/11/2020 22:59:49
Go to Top of Page

jplami
Member Rosalia

France
656 Posts

Posted - 12/11/2020 :  23:12:44  Show Profile  Email Poster  Visit jplami's Homepage  Reply with Quote
In collection, I temporarily kept the two names minor and similis because:
- I do not know the types of these two species,
- the 1st specimen (male) is darker and has shorter antennae than the second specimen (female).

Go to Top of Page

Jérôme Sudre
Member Rosenbergia

France
1773 Posts

Posted - 19/11/2020 :  18:34:45  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Bonjour Jean Philippe

Le D simillis c'est bon quant au premier je pense qu'il s'agit de strandi ?? Mais y a t'il une tâche sombre latérale ?? Si oui c'est la cas (mais sous réserve parce que c'est un sacré imbroglio dans ce petit groupe !) Parce que le minor lui aussi à des taches latérales et Téocchi considère le minor dans ses notes comme une ssp de lateriplagiatus ce qui je pense pourrait être correct car j'ai la photo du type. De plus les Diadelioides sont très variables de dimensions.
J'ai par contre pas mal de photo de type de Diadelioides .
Bonne soirée

JJ
Go to Top of Page

jplami
Member Rosalia

France
656 Posts

Posted - 19/11/2020 :  19:57:02  Show Profile  Email Poster  Visit jplami's Homepage  Reply with Quote
Je ne distingue pas de taches latérales sur les élytres.
La couleur est uniforme sur toute l'étendue de l'élytre sauf quelques zones de pubescence brun clair près de la suture vers le milieu et le tiers apical.

A noter que les antennes sont très courtes.

Edited by - jplami on 19/11/2020 19:57:35
Go to Top of Page

Jérôme Sudre
Member Rosenbergia

France
1773 Posts

Posted - 20/11/2020 :  06:50:12  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote

Cet exemplaire présente t il la même ponctuation.pronotale elytrale que le simillis ? Si tel est le cas il est possible qu' il s agisse d une forme sombre (les Diadelioides sont assez variables !
De plus les petites taches semblent être situées aux mêmes endroits que les tâches de simillis (principallement dans les zones où se finissent les tâches de simillis)
Je t enverrai les photos des types de mes Diadelioides. Tu mes auras de visu et tu pourras t en faire une idée plus précise que moi ....
Go to Top of Page

jplami
Member Rosalia

France
656 Posts

Posted - 21/11/2020 :  21:26:43  Show Profile  Email Poster  Visit jplami's Homepage  Reply with Quote
Effectivement ma bestiole ressemble plus à D strandi qu'à D minor.

La ponctuation pronotale est grossière (comme strandi) et assez proche de celle du D similis. 

La clé de (Villiers,1941) indique que similis et minor ont 3 bosses arrondies alors que strandi n'en aurait pas. 
Mon D similis a 3 bosses pronotales assez nettes vu latéralement.
Ma bestiole présente une surface irrégulière ou bossuée mais je ne distingue pas aussi nettement les 3 bosses.

J'en arrive à considérer qu'elle est soit un forme foncée de D strandi, soit une forme petite et foncée de D similis.
J'ai une préférence mais aucune certitude pour Diadelioides strandi Breuning, 1940.

Edited by - jplami on 22/11/2020 09:35:35
Go to Top of Page

Jérôme Sudre
Member Rosenbergia

France
1773 Posts

Posted - 22/11/2020 :  10:57:04  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Oui D strandi ? pour le premier et D simillis pour le second
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic